Pabila Hujan Melanda

Salam (good day)..
Agak lama juga aku berehat dari mengarang di blog ini... Kebelakangan ini aku agak sibuk dengan urusan pejabat. Balik dari pejabat, kena berkisah hal ternakan. Sejak dua minggu hujan sering melanda dikala petang menjelang dan ada masanya dari jam 7am sampai jam 8pm. Mahu tak mahu ternakan harus diberi makanan dan minuman.

It's quite long not to write here..  Lately, I'm was busy with my office work.. Getting home, I'll rushing to feed  my poultry, Normally I finished before night.. after 2 months dry, raining season comes again.. sometimes the rain started at 7am, and sometimes times the whole day..  

Disebabkan keadaan yang sejuk diwaktu malam, ada juga antara ternakan yang mati kesejukan. Dua ekor silkie lavander, dua ekor silkie putih dan tiga silkie hitam berusia antara sebulan - 2 bulan mati kesejukan. Ada juga ayam selasih dan ayam kampung yang mati.

Due to raining, the temperature at night will drop until 20 degree..  2 - 6 weeks chicks can't stand the weather.. Even their was put under the roof and their area was covered... some still died..

Yang tak berapa nak 'best' habis lecah kawasan reban. Banyak telur yang rosak.. Sepanjang 2 minggu telur yang dipungut terpaksa di jadikan lauk.. Bila la agaknya, kontraktor nak siapkan kerja - kerja tanah kat tanah yang baru.. dah masuk 7 minggu.. kerja tak jalan, dari musim panas.. bila masuk musim hujan.. macam - macam alasan yang boleh di beri.. yang nak menanggung susah.. kita..

Some of my poultry area becomes muddy.. My place was not constructively well build...  Some area was temporarily build.. I planned to keep this area as a brooder.. In 2 weeks all the eggs collected was use as food nutritious..


Inilah jadinya kalau hujan berterusan sepanjang 2 minggu. Tempat hanya kurungan sementara. Kawasan ini bakal dijadikan 'brooder' untuk anak - anak ayam piru, mutiara, silkie, selasih dan kampung.


Ini pula kawasan penempatan angsa, disebabkan kerja - kerja 'level' tanah belum selesai, maka angsa - angsa ditempatkan sementara dibawah tempat tanaman orkid.

Anak – anak silkie (Silky Chicks)

Salam (good day),

Kini ayam – ayam silkie yang aku pelihara sejak 6 bulan lalu sudah mengeluarkan hasil.  Aku beli masa silkie ni masih anak-anak..  Masa aku beli ada yang brwarna kelabu tapi bila dah besar, jadi warna putih, Antara warna lain yang ada dalam koleksi adalah warna lavender, hitan  & mix hitam dan perang.. Sayangnya yang berwarna perang cuma sempat berada seminggu saja dalam jagaan.. kemudian pada masa yang sama aku beli tambahan, nak dijadikan cerita tambahan anak yang kemudian diserang wabak penyakit.. Cuma seekor sahaja yang berjaya diselamatkan,yang lain –lain pulang ke alam yang abadi..

After 6 months, my silky grownup. Some are black, white and mix black and brown. In the same times I add some more chicks.. But, unlucky for me, the last batch was 'hit' by disease, only one of the chicks survives after disease turbulence.

Ada antaranya yang aku pasangkan dengan warna yang sama.. ada juga aku kacukkan dengan induk yang berlainan warna.. Namun, aku tak sangka pula.. pelbagai warna akan terhasil dari ayam – ayam yang dikacukkan silkie ini… 

Some I paired with same color, but some I paired not.. It was surprising after the chicks hatch from the eggs.. The color was interesting..







 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates