(Puyuh Putih) Japonica coturnix quail


Salam,

Puyuh dikenali dengan pelbagai nama... antaranya Coturnix, anatara nama - nama lain  Japanese, Pharoah or Coturnix Quail. telur puyuh ini menatas dalam masa 18 hari dan membesar dalam masa 7 minggu dan seterusnya bertelur. Ia boleh bertelur melebihi 300 telur setahun. Puyuh putih lebih dikenali sebagai Japonica Coturnix.

Di America ia dikenali sebagai Bible Quail. Manakala, Coturnix yang di import dari Germany dikenali sebagai German Quail. Yang di import dari Japan sejak Perang Dunia II dikenali sebagai Japanese Quail. Ada hampir sebanyak 100 nama yang diguna pakai dalam dunia iaitu dari zaman King's Quail, the Emperor's Quail, the Tsar's Quail, the Mediterranean Quail, the Holy Land Quail and the Nile Quail, semuanya menggunakan nama yang sama iaitu Coturnix Quail.

Nama Pharaoh's Quail adalah yang popular. Di zaman Egyptian puyuh ini merupakan sumber makanan penting / utama kepada pekerja yang membina Pyramids dan monument. Karekter puyuh ini juga terdapat didalam Egyptian hieroglyphic.Didalam penulisan Bible dan Roman merekodkan puyuh ini dibiakkan dengan banyaknya di zaman pemerintahan tersebut.



dipetik dari sumber internet & diolah mengikut kefahaman penulis.
the sources of the article is from others website & was edited by author.

Puyuh Putih yang pertama aku pelihara, aku beli dari kedai jual anak - anak ayam. Ada la dalam 7 ekor.. sekarang ini susah sikit nak dapat, dah tak jumpa kat kedai - kedai.. kalau ada pun harganya memang boleh tahan..

The earlier Japonica Coturnix quail, I bought from chick shop. Now days it difficult to get this variant of chick Japonica Coturnix quail. The price for baby japonica is quite expensive compared to normal one.
Chick Japonica Coturnix Quail

Anak yang diatas ni aku baru je beli.. suka - suka tambah masuk koleksi...
I bought the chicks to add in my collection.. 

2 weeks Japonica Coturnix Quail
Yang ini pun aku baru beli gak..
Same with this..

Mature Japonica Coturnix Quail



Cuma yang ini memang betul - betul dah matang.. Sebelum ini aku kurung bersama - sama dengan puyuh pedaging yang lain.. bila dah matang aku keluarkan yang lain.. tinggalkan yang tak matang saja kat dalam ni.. sebab tak nak tercampur benih yang berlainan warna..

But the last 3 pictures is the mature Japonica in my collection. It's already lay eggs.






0 comments:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates