Wabak Sampar

Salam,
Di bahagian Utara buat masa ini sedang dilanda Wabak Sampar.. Pada Pengusaha yang berskala kecil kesannya kurang ketara berbanding dengan yang berskala besar.. Yang Sedihnya ada diantara sahabat yang mengusahakan penjualan daging ayam, dalam 30 ekor ayam kampung untuk disembelih pada keesokkan harinya, 15 ekor telah mati didalam sangkar. Bila diperiksa didapati ayam-ayam ini telah dijangkiti sampar.

Syukur pada yang maha Esa kerna, ayam-ayam di dpf  berada didalam keadaan sihat. Cuma pada masa sekarang hujan yang sentiasa turun merunsingkan aku. Dalam keadaan lembab, ayam-ayam agak mudah dijangkiti penyakit. Jadi keadaan bangsal perlu dipastikan bersih sentiasa. Walaupun bangsal di dpf ini berbumbung, bila sudah hujan.. he he.. kuat juga bau masam tahi ayam ini.. Fuhhh.. boleh pengsan dibuat nya.. Nasib baik ada dedak lapik.. Dapat juga dihindarkan bau-bauan yang sememangnya tidak enak ini..

Kalau aku uruskan bahagian bangsal, wajib bagi aku untuk menggunakan "mask". Aku ini allergi juga dengan habuk-habuk ayam tapi minat dengan ayam ini sebabkan aku teruskan niat walaupun terpaksa bersusah payah melawan habuk-habuk dari ayam.. Yang penting bagi aku adalah kepuasan..

0 comments:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates