Vulturine Guinea Fowl

Salam Pengunjung Blog,

Tanggal 20 Oct 2010,aku berharap sepasang Vulturine Guinea Fowl akan bertukar kepada kewarnegaraan Malaysia & menjadi pemaustatin tetap di 'DPF'. Tapi 16 Oct lalu kawan baik aku menasihatkan aku supaya membatalkan hasrat yang terpendam. Katanya tidak sesuai dengan keadaan cuaca di Malaysia. Baru-baru ini pun, sahabat aku ini ada juga memelihara Vulurine,sayangnya ayam ini mati.

Apa pun aku amat berterima kasih atas nasihat yang diberi. Cuma agak menjadi persoalan pada diri aku, kenapa vulturine ini boleh bertahan dengan cuaca di USA. Sedangkan tempat asal Vulturine adalah di Afrika. Kira kemuskilan tahap melampau melanda kotak fikiran aku. Adakah vulturine ini yang bermasalah atau sememang ada sesuatu disebaliknya. Pada hemat aku, jika anak-anak vulturine yang menetas disini dan dapat pula hidup di Malaysia, maka Vulturine mampu membiak di sini. Cuma soalnya, siapa pula yang sanggup membeli telur dan menetaskan anak-anak vulturine di sini.

Moga-moga ada usaha yang pro-aktif dapat dijalankan oleh mana-mana individu untuk membolehkan Vulturine ini membiak di bumi Malaysia. Jika ada yang sudi atau berani mengambil risiko, saya memberikan sepenuh galakkan dalam usaha ini dan jika saya sendiri mampu untuk mendapatkan telur-telur vulturine yang baik, maka saya sendiri bersedia untuk memcuba menternak di bumi Malaysia.

Nampaknya, impian saya yang ini belum dapat dilaksankan buat masa ini..

Gambar - gambar dipetik dari  http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vulturine_Guineafowl.JPG


dan http://www.honoluluzoo.org/vulturine_guineafowl.htm

dan http://carolinabirds.org/HTML/WLD_Galli_Pheasant.htm

Ehmm.. dapat tengok gambar pun jadi la..

0 comments:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates